Paragraaf bedrijfsvoering

Organisatie

In de zomer van 2021 is het hersteltraject van de ambtelijke organisatie gestart. Eén van de interventies die inmiddels is ingezet, is het opstellen van de leidende principes die richting geven aan het werk wat wij doen binnen de organisatie en op welke manier dat geregisseerd wordt. De leidende principes zijn een onderdeel van de nieuwe besturingsfilosofie, waar momenteel aan gewerkt wordt. Andere interventies vonden plaats op het vormen van een collectief leiderschap en het vergroten van het strategische vermogen.

Inmiddels zijn de nieuwe functies binnen de topstructuur, waar de nieuwe teamleiders en strategische rollen onder vallen, vastgesteld. De werving voor de nieuwe functies is intern en later extern opengesteld, interne kandidaten hebben hierbij voorrang. Medezeggenschap wordt geborgd door het laten aansluiten van de OR bij de tweede gesprekken in de sollicitatierondes.

Bovenstaande betreffen interventies in de grof-structuur van de organisatie. Met de huidige en nieuwe teamleiders zal er gekeken worden naar de fijn-structuur. In de fijn-structuur kijkt men of het werk volgens de leidende principes gedaan kan worden met de functies die nu in de taakvelden zitten. Het kan zijn dat bepaalde delen van taakvelden verschuiven naar andere teams. Het streven is om 1 januari 2023 met een nieuwe organisatiestructuur te starten.

Belangrijk om hierin mee te nemen is het vergelijkende onderzoek naar formatie & apparaatskosten wat de firma Berenschot heeft uitgevoerd. De eerste resultaten van het benchmark onderzoek zijn in juni 2022 gepresenteerd aan de Raad. Er zijn vier vervolgonderzoeken gestart. De uitkomsten hiervan kunnen een uitwerking hebben op de fijn-structuur.

Een laatste belangrijke interventie is het vormgeven van het werkgeversmerk. Waar staat de gemeente Schagen nu écht voor? Waarom werken de mensen zo graag en hard voor onze organisatie? Wat vormt ons DNA? Het onderzoek naar het werkgeversmerk is voor de zomer afgerond, in september wordt er een kick-off gegeven over het nieuwe werkgeversmerk. Het verwerken van het werkgeversmerk in de grafische vormgeving wordt door communicatie opgepakt. Hiermee positioneren wij ons effectief op de arbeidsmarkt terwijl er tegelijkertijd al grote stappen zijn gemaakt door werving & selectie; van de 90 opengestelde vacatures sinds 1 januari 2022 zijn er 65 ingevuld.

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2022 11:16:21 met de export van 11/10/2022 10:58:46