Het financieel perspectief begint met de Kadernota 2022. Deze is inclusief de Meicirculaire 2022, de uitkomsten uit het coalitieakkoord en de structurele effecten uit de 1e Tussenrapportage 2022. Die financiële effecten zijn, conform het raadsbesluit van 21 juni 2022, in de begroting uitgewerkt. Na 5 juli hebben zich nog een aantal financiële gevolgen voorgedaan. Daarover moet de raad nog een besluit nemen. Deze voorstellen worden onder de tabel nader toegelicht.
Het resultaat leidt niet tot een sluitende begroting en een sluitend perspectief voor de meerjarenbegroting 2023-2026. Wel leidt het tot het versterken van het eigen vermogen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Begroting 2022 | 1 | -1.666 | 420 | 830 | 830 |
Uitkomsten 1e Tussenrapportage | -420 | -1.152 | -1.172 | -1.477 | -1.661 |
Stand na 1e Tussenrapportage | -419 | -2.818 | -752 | -647 | -831 |
Raadsbesluit Kadernota 2023 | 0 | 3.235 | 2.738 | 3.978 | 1.545 |
Incidentele mutaties coalitieakkoord 2022-2026 | 0 | -445 | -470 | -215 | 0 |
Stand na Mutaties coalitie akkoord | -419 | -28 | 1.516 | 3.116 | 714 |
Uitbreiding formatie Team Financiën (conform raadsbesluit Kadernota 2022) | -342 | -342 | -342 | -342 | |
Stand na raadsbesluiten 21 juni 2022 | -419 | -370 | 1.174 | 2.774 | 372 |
Ontwikkelingen: | |||||
1. Addendum Meicirculaire bevriezing accres | 461 | 620 | 696 | 0 | |
2. Cameratoezicht | -36 | ||||
3. Bijstelling kapitaallasten | -32 | -86 | -73 | -129 | |
4. Bijstelling geïndexeerde baten | -299 | -299 | -299 | -299 | |
Stand begroting | -419 | -240 | 1.409 | 3.098 | -92 |
- = nadeel/+=voordeel |
Toelichting op hoofdlijnen
Bij de afzonderlijke programma’s geven we toelichting op de ontwikkeling van de begrotingscijfers 2023, ten opzichte van de begroting 2022. In onderstaande tekstdelen geven we uitleg over de aanpassingen die nog niet aan de raad ter besluitvorming zijn voorgelegd.
Ad. 1 Meicirculaire
Bij het opstellen van de Kadernota 2022 en de raadsinformatiememo over de Meicirculaire 2022 hielden we rekening met een stelpost onder uitputting van het accres (krimp). Dit in afwachting van de ontwikkeling van de Rijksbegroting. Onlangs zijn het Rijk, de VNG en het IPO samen overeengekomen dat het volume-accres voor de jaren 2022-2025 wordt bevroren. Dit betekent dat het voorzichtigheidshalve aanhouden van een stelpost voor achterblijvende accres kan worden verlaagd. Waardoor de algemene uitkering stijgt.
Ad.2 Cameratoezicht
Bij het vaststellen van de kaderbrief 2021 besloot de raad om, met ingang van de begroting 2021, een structureel budget te geven aan extra cameratoezicht. Dit om de overlast tijdens de uitgaansavonden in het centrum van de stad Schagen te beteugelen. Ook is het cameratoezicht te gebruiken voor crowd-management en beveiliging tijdens grote evenementen op de Markt. In de Kadernota 2022 zijn deze structurele kosten geraamd t/m 2025. Voor de meerjarenraming 2023-2026 behoren deze structurele kosten van € 36.000 ook opgenomen te zijn in de jaarschijf 2026.
Ad. 3 Bijstelling kapitaallasten.
De afschrijvingslasten zijn gestegen door deze investeringen:
1. Op 30 augustus 2022 heeft de raad ingestemd met de verstrekking van een aanvullend krediet van € 0,5 miljoen, voor de huisvesting van de reddingsbrigade St. Maartenszee. In de meerjarenbegroting 2023 is het financiële effect van dit besluit op de kapitaallasten verwerkt;
2. de overname van de brandweerkazerne Hofstraat 15 in Schagen van de Veiligheidsregio in 2022, voor de boekwaarde van € 1,1 miljoen;
3. De gemeente hanteert in de meerjarenraming voor de investeringen in ICT een structureel bedrag van € 168.000. In de Kadernota 2022 ontbrak het geplande krediet. De daaruit volgende afschrijvingslasten zijn meegenomen in de bijstelling van de kapitaallasten.
Ad. 4 Bijstelling geïndexeerde baten.
Bij het opstellen van de Kadernota 2022 is de Forensenbelasting gerekend bij de te verwachten hogere gemeentelijke inkomsten. Wij hebben vastgesteld dat dit niet in lijn is met de eerdere besluitvorming van de raad. Bij het vaststellen van de begroting 2022 is besloten de Forensenbelasting met ingang van 2023 met 10,5% te verhogen. Dat is aldus verwerkt in de meerjarenbegroting 2022. De extra verhoging met 9% in de Kadernota hebben we daarom ongedaan gemaakt. Dat betekent een nadeel van € 186.000. De tweede bijstelling betreft de grondexploitatie. Bij de opbrengsten uit de grondexploitatie is vastgesteld dat de opbrengsten in de kadernota € 113.000 te hoog waren geraamd.
Risico's en onzekerheden
De herverdeling van het Gemeentefonds blijft een punt van aandacht. De effecten van de herverdeling zijn bevroren tot en met de jaarschijf 2025. Vanaf de jaarschijf 2026 wordt het financieel effect zonder ingroeipad verwerkt. In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing wordt hier verder op ingegaan.
Daarnaast zijn de actuele gebeurtenissen in de wereldpolitiek van invloed op de financiën van de gemeente. Dit komt met name terug in de hoge inflatie en de toenemende kosten voor onder andere energie, materialen en de krapte op de arbeidsmarkt. Dit alles leidt tot (extreem) hogere prijzen die van invloed zijn op de exploitatiebudgetten en investeringskredieten. We zien dit bijvoorbeeld terug in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, waardoor de uitvoering van projecten onder druk komt te staan.