Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland
Openbaar belang (doel)
De behartiging van een goede uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en Participatiewet.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland artikel 6 is de samenstelling van het algemeen bestuur geregeld. Per 25.000 inwoners mag een gemeente 1 lid benoemen. Schagen heeft 2 leden op een totaal van 7 leden. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder P. de Nijs.
Raadsrapporteurs
Dhr. Bakker en Mw. Wagemaker
Financieel belang
Bijdrage 2023
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2023)
Eigen vermogen (31-12-2023)
Vreemd vermogen (01-01-2023)
Vreemd vermogen (31-12-2023)
5.630
50
50
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
Doorontwikkelen regelingen Participatiewet
De GRGA is een samenwerkingsorganisatie van de drie deelnemende gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen. Door bundeling van budget is het mogelijk om wetten, al dan niet gedecentraliseerd, efficiënt en effectief uit te voeren. Probedrijven NV is het uitvoeringsorgaan van de
genoemde gemeenten die dat in nauwe samenwerking met de GRGA
verzorgt.
In de Algemeen Bestuur vergadering van 24 september 2020 heeft de GRGA Probedrijven gemandateerd om naast de Wsw en Beschut Werken, een nieuwe regeling uit te voeren in de Kop van Noord Holland. De nieuwe regeling Duurzaam aan het werk met LoonKostenSubsidie
LoonKostenSubsidie zal samen met de andere regelingen de komende vijf jaar voor minimaal 600 banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan betekenen.
De gemeenten hebben voor 2021 en 2022 het benodigde budget gealloceerd.In 2023 worden middelen gebudgetteerd voor deze regelingen. We streven ernaar met elkaar de taakstelling voor de diverse regelingen volledig in te vullen. Dit hangt samen met de nieuwe bekostigings-systematiek die door het Rijk wordt ontwikkeld. Deze systematiek kan er toe leiden dat gemeenten, wanneer de taakstelling niet wordt gerealiseerd, gekort worden op budgetten die vanuit het Rijk voor de uitvoering van de regeling worden verstrekt.
Risico van niet compensabele salarisverhogingen en - kosten
Er wordt rekening gehouden met loonstijgingen van de cao Wsw en cao 'Aan de Slag' in het kader van wijziging van het wettelijk minimumloon.
De opname daarvan is verplicht omdat het voortkomt uit afspraken in de cao’s en vanuit compliance.
Er wordt op gewezen dat kostenverhogingen die in de salarissen
doorwerken, aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor de budgetten. Dat geldt niet alleen voor prijscompensaties, maar voor alle oorzaken die tot een verhoging leiden. Te denken valt daarbij bijvoorbeeld aan wijzigingen van de wijze waarop het Lage Inkomens Voordeel door de belastingdienst wordt vastgesteld.
De definitieve vaststelling kan leiden tot afwijkingen van de gebudgetteerde bedragen.
De GRGA maakt afspraken met personen die na twee jaar ziekteverlof uit dienst gaan.
Om de onwenselijke situatie te voorkomen om mensen, zonder dat er arbeid wordt verricht, in dienst te houden (de zogenaamde slapers) worden arbeidsovereenkomsten in overleg beëindigd. Er is een verplichting om transitievergoedingen uit te keren.
Deze kosten zijn (deels) compensabel. Het UWV compenseert daarbij in het opvolgende boekjaar.
Dat kan ertoe leiden dat de liquiditeit tijdelijk moet worden overbrugd. Gezien de grootte van de bedragen en het feit dat gemeenten kosten voorfinancieren, is het risico klein.Financiering (begeleidings) kosten Beschut Werk
In het inspectierapport van SZW 'Evaluatie Beschut Werk' (november 2019) staat over de kosten en baten het volgende.
"De meeste gemeenten geven aan dat zij rondkomen van het budget voor beschut werk, maar dat dat voornamelijk komt doordat zij de geraamde aantallen beschut werkplekken niet halen.
Gemeenten hebben de inspectie geen eenduidig beeld kunnen geven van de kosten die gemeenten maken voor één beschut werkplek. Daarom kan de inspectie geen conclusie trekken over de vraag in hoeverre het budget voor één beschut werkplek toereikend is.
Het gebrek aan een eenduidig beeld komt mede doordat er grote financiële verschillen zijn tussen gemeenten. Dat heeft onder meer te maken met hoe gemeenten het beschut werk organiseren. Maar ook hoe zij in het verlengde daarvan financiële afspraken maken met hun SW-bedrijven en andere werkgevers.
Casegemeenten geven aan dat zij kosten hebben die niet meegenomen worden in de berekening van de budgetten. Dat zijn bijvoorbeeld overheadkosten, die aanzienlijk kunnen zijn.
Verder geven gemeenten aan dat de loonkostensubsidie regelmatig ontoereikend is vanwege de lagere netto opbrengst van de beschut werker."
Gezien de onduidelijkheid over de kosten en baten, is besloten in deze begroting vooralsnog de uitvoeringskosten voor Probedrijven niet te indexeren. Het beeld is dat de regeling Beschut Werken financieel steunt op de uitvoering van de omdat de overhead en infrastructuur uit dien hoofde bekostigd isAndere regelingen dan Wsw, Beschut Werk en 'Duurzaam aan het werk met LKS'
De GRGA is betrokken bij beleidsoverleg over activiteiten ten behoeve van participatie van burgers. Projecten worden door gemeenten en Probedrijven afgesloten en gefinancierd. Met dergelijke projecten is in deze begroting geen rekening gehouden.
Projecten voor o.a. statushouders worden daarbij ook direct tussen gemeenten en organisaties zoals Probedrijven afgestemd, zonder tussenkomst van de GRGA.
Project met de Marine
De GRGA is in september 2020 in samenwerking met Probedrijven NV een project gestart om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een betaalde baan te geven in combinatie met een opleiding op niveau MBO2 (BBL).
Wanneer deelnemers geschikt blijken, dan kunnen zij in aanmerking komen voor een baan bij de Marine.
Het project loopt twee jaar met de mogelijkheid om het nog 2 keer een jaar te verlengen.De dekking van de banen wordt door partijen apart gefinancierd. Dit vraagt geen extra bijdrage voor de dekking van middelen binnen deze begroting. De Marine betaalt een bijdrage ter dekking van de loonkosten in combinatie met gemeenten (loonkostensubsidie met aparte beschikking) of UWV (loondispensatie).
Benadering kosten uitvoering gesubsidieerde arbeid 2023 tot en met 2026
Om een betere aansluiting te geven op de gemeentelijke planning- en controlcyclus is een vierde begrotingsjaar toegevoegd. Omdat de ontwikkeling van aantallen deelnemers zich over jaren stabiel lijken te ontwikkelen, hebben we voor de projectie voor 2026 aantallen
deelnemers geëxtrapoleerd op basis van eerdere jaren. Deze methodiek is ook toegepast voor 2023, 2024 en 2025 en zijn dus evenals 2026 gebaseerd op trendberekeningen.Evaluatie 'Duurzaam aan het werk met LKS' met deelnemende gemeenten
Zoals afgesproken zal dit jaar een evaluatie plaatsvinden over het eerste jaar. Met de evaluatie zullen we de doelstellingen van het project “Duurzaam aan het werk met LKS” verder afstemmen.Collectief vervoer
Vanwege de prijsschommeling, van vooral brandstofkosten, kunnen de daarmee samenhangende vervoerskosten hoger uitvallen dan op dit moment wordt begroot. Door geopolitieke ontwikkelingen en optredende schaarste zijn de brandstofprijzen aan inflatie onderhevig.Regietafel
Vanuit de Regietafel worden jaarlijks normeringen verstrekt voor de ontwikkeling van kosten van gemeenschappelijke regelingen.
Er wordt naar gestreefd om de normen van de Regietafel te volgen en deze vallen in principe qua ontwikkeling van kosten patronen binnen de normering.
Zienswijze
Geen zienswijze af te geven op de (concept) begroting 2023 en de GRGA verzoeken om haar begroting transparanter te maken en de begroting te voorzien van een overzicht hoe de bijdrage is verdeeld over de diverse onderdelen binnen de GRGA.
Beleids- voornemens
Voor 2023 verwachten we geen aanpassingen van het bestaand beleid.
Kengetallen
In de begroting 2023 is rekening gehouden met de volgende kengetallen (voor Schagen):
Wsw-ers in dienst bij GR realisatie in Se: 130,00
Begeleid werken realisatie in Se: 12,51
Beschut werken realisatie in arbeidsjaren: 22,00
Duurzaam Lks in fte: 20Doelrealisatie
De Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid verzorgt voor de gemeente de werkgeversrol en tewerkstelling van mensen die onder de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en het Beschut werken van de Participatiewet vallen. Op grond van de wetgeving wordt de Wsw afgebouwd en is er nieuwe instroom van Beschut werken en duurzaam werk met LKS. Zie ook programma 1 Sociaal Domein
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De veiligheidsregio Noord- Holland Noord staat voor het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en (gezondheids)schade bij incidenten. Dit doen we door het bieden van adequate hulp en intensief samen te werken met andere partijen die betrokken zijn bij veiligheid en hulpverlening. Burgers en bedrijven stimuleren we tot zelfredzaamheid en het nemen van eigen verantwoordelijkheid.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Castricum, Bergen, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio NHN is geregeld dat het algemeen bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag. In artikel 9 lid 2 is geregeld dat ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het percentage dat de gemeente bijdraagt aan de begroting van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P. van Kampen.
Raadsrapporteurs
Mw. Struijf en Dhr. Wiskerke
Financieel belang
Als de opgenomen beleidsdoelen worden gehaald binnen de bestaande begroting.
Bijdrage 2023
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2023)
Eigen vermogen (31-12-2023)
Vreemd vermogen (01-01-2023)
Vreemd vermogen (31-12-2023)
3.573
5.451
5.484
30.693
30.980
Bedragen x € 1.000
Risico's
De Veiligheidsregio geeft aan dat op basis van de risico-inventarisatie de benodigde weerstandscapaciteit voor 2023 uitkomt op € 1.407.500. De ratio weerstandsvermogen versus weerstandscapaciteit bedraagt op basis van de aanwezige buffer € 2.804.000 / € 1.407.500 * 100% = 199%. Dit houdt in dat de Veiligheidsregio in staat is om de onderkende risico’s financieel te dragen. Hierbij wordt overigens wel de kanttekening geplaatst dat de gegeven opsomming van risico’s niet limitatief is.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2023 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 2 juni 2022 behandeld. In de raadsvergadering van 21 juni 2022 heeft u besloten om voor de begroting 2023 de volgende zienswijze in te dienen:
In 2023 moet de Veiligheidsregio een aantal leningen herfinancieren. In de (meerjarige) begroting is rekening gehouden met een rentepercentage van 1,5% voor de nieuwe financiering. Momenteel is dit percentage al achterhaald en leidt dit tot een nadeel in de exploitatie. Dit geldt ook voor de toenemende kosten door de cao-onderhandelingen, de oplopende inflatie en het energieverbruik waarvan de tarieven variabel zijn en niet meerjarig vastgelegd. Wat zijn de consequenties van de herijking van het gemeentefonds en de bovengenoemde mogelijke stijging van kosten voor de risicoparagraaf?
Reactie Veiligheidsregio:
De rente op leningen stijgt sneller dan begroot en de CAO en inflatie zijn hoger dan de afgesproken indexaties met gemeenten. Het gemeentefonds stijgt in 2022 sneller dan de verhoging van de gemeentelijke bijdrage. De begroting van de Veiligheidsregio is niet meer toereikend om de huidige producten en diensten niveau in stand te houden. In de eerste bestuursrapportage van 2022 wordt dit risico ook uitgeschreven.Beleids- voornemens
De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord richt zich op het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten. De Veiligheidsregio realiseert dit door het bieden van adequate hulp en het samenwerken met alle bij de veiligheid en hulpverlening betrokken partijen. Daarbij worden burgers en bedrijven gestimuleerd tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid en worden zij actief betrokken bij de hulpverlening.
Een veranderende wereld betekent ook veranderende risico’s. Ons gebied heeft een aantal kenmerken die risico’s met zich meebrengen die specifiek zijn voor onze regio. Zo heeft Noord-Holland Noord veel plattelandsgebied, een Waddeneiland en vier gemeenten met meer dan 50.000 inwoners. Bovendien huisvest het gebied een kerncentrale, een marinehaven, twee luchthavens, en wordt de regio aan drie kanten begrensd door water.
Samen met relevante partners zoals gemeenten, provincie, politie en het waterschap, dachten we na over de aanwezige risico’s in onze regio. In het regionaal risicoprofiel beschrijven we welke soorten rampen en crises zich in Noord-Holland Noord voor kunnen doen, wat de kans is dat dit zou gebeuren en wat de impact ervan zou zijn. Om beter in te spelen op de snelle ontwikkelingen in de samenleving die steeds weer tot nieuwe en onbekende risico’s leiden, hanteren we een risicoprofiel voor een periode van twee jaar. Het actuele, uitgebreide risicoprofiel is te lezen op publicaties vrnhn.nl/risicoprofiel.
- Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 0,10
- Netto schuldquote 0,52
- Structurele exploitatieruimte 0,0%
Toelichting kengetallen
- Solvabiliteitsratio: verhouding eigen vermogen ten opzichte van het totale vermogen (eigen vermogen en vreemd vermogen).
- Netto schuldquote: netto schuld gedeeld door de inkomsten exploitatie (excl. mutaties reserves). Onder netto schuld wordt verstaan de langlopende en kortlopende schulden minus de langlopende en kortlopende vorderingen en uitzettingen.
- Structurele exploitatieruimte: saldo van de structurele baten en lasten en saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten (excl. mutaties reserves), uitgedrukt als percentage.
Duiding kengetallen
- Netto schuldquote: algemeen wordt ratio van 1 of lager gekwantificeerd als voldoende. Meerjarig voldoet VR NHN aan deze norm.
- Solvabiliteit: algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende. Bij VR NHN is de ratio beduidend lager wat wordt veroorzaakt door:
- een relatief laag eigen vermogen; als gevolg van een restrictie van maximaal 2,5% van de totale lasten;
- een omvangrijke leningenportefeuille als gevolg van de overname van roerende en onroerende goederen van gemeenten in het kader van de regionalisering in 2014.
- Structurele exploitatieruimte: deze begroting is gebaseerd op structurele baten en lasten. De structurele exploitatieruimte is nihil, waardoor de ratio laag (nihil) is.
Doelrealisatie
- In het onderstaande schema wordt op hoofdlijnen aangegeven wat de Veiligheidsregio in 2023 gaat doen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Hollands Noorden
Openbaar belang (doel)
Gezamenlijk de belangen behartigen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, voor de gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. De GGD Hollands Noorden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Uitgeest, Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, dagelijks bestuur en een voorzitter
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In de gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Noorden is in artikel 9 de stemverhouding geregeld. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000 inwoners, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000 inwoners en zo voort. Op basis van de inwonersaantallen per 1 januari 2020 heeft Schagen 5 stemmen op een totaal van 74. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder P. de Nijs-Visser.
Raadsrapporteurs
M. Mulder en M. van Oerle
Financieel belang
De bijdrage 2023 betreft :
- Algemeen € 935.000
- 0-4 jarigen en adolescenten € 610.000
- 12-18 jarigen € 39.000
- OGGZ € 71.000
- Aanvullende diensten Jeugd € 123.000
- Forensische geneeskunde € 27.000
- Naleving Wet Kinderopvang € 69.000
- Huisvesting JGZ € 108.000
- Wet verplichte GGZ € 12.000
- Veilig Thuis € 526.000
- Rijksvaccinatieprogramma € 98.000
Bijdrage 2023
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2023)
Eigen vermogen (31-12-2023)
Vreemd vermogen (01-01-2023)
Vreemd vermogen
(31-12-2023)2.618
180
1.055
562
4.325
4.325
Bedragen x € 1.000
Risico's De directie van de GGD heeft het risicomanagement verder ontwikkeld en geeft hiermee invulling aan de aanbevelingen uit het rekenkameronderzoek. De GGD stelt daartoe periodiek de risicomonitor op en rapporteert via de P&C-cyclus over de belangrijkste financiële risico’s. Hiermee wordt op gestructureerde wijze de beheersing van strategische en financiële risico’s van de GGD voor gemeenten geborgd.
De impact van financiële risico’s zijn ingeschat naar mogelijke omvang in een laag en een hoog scenario. Indien één of meerdere van deze risico’s zich voor dreigen te doen, dan worden de negatieve financiële effecten, zoveel als mogelijk is, beperkt in de flexibele schil van de organisatie.
De volgende financiële risico’s zijn geïnventariseerd als belangrijk voor het weerstandsvermogen
Het totale risico komt op een bedrag van € 965.000,- Het aandeel voor Schagen als risicodrager komt op een bedrag van € 63.859,-
De algemene reserve is ultimo 2023 begroot op € 563.000 en niet groot genoeg om alle begrotingsrisico’s in 2023 op te vangen. Rekening houdend met de kans van 75% en de impact van € 965.000 wordt het risico ingeschat
op € 724.000. Daarnaast bestaat onzekerheid omtrent de definitieve oplevering van het digitale dossier voor de
Jeugdgezondheidszorg (GGiD). Ten opzichte van de Kadernota 2023 zijn de financiële risico’s toegenomen. Er is sprake van hogere inflatie, kostenstijgingen in noodzakelijke uitgaven en ook dreigen bezuinigingen vanuit het rijk.
Voor 2022 – 2023 is de kans dat gemeenten financieel moeten bijspringen erg klein. Het vermogen is dan nog voldoende om deze risico’s te dekken. In 2024 is, zonder aanvullende financiering vanuit het Rijk, het risico groter dat gemeenten financieel moeten bijspringen.Zienswijze
De gemeente heeft een zienswijze over de begroting 2022 afgegeven in de raadsvergadering van 2 juni 2022 en daarin is opgenomen dat:
- een positieve zienswijze af te geven ten aanzien van de begroting 2023 van de GGD Hollands Noorden, kennis te nemen van de meerjarenraming 2022-2026.
Beleids- voornemens
De veranderingen in de samenleving maken dat de GGD ook verandert. Daarom heeft de GGD de volgende speerpunten benoemd:
Gezond opgroeien
De opgave van de GGD is om bij te dragen aan het gezond en veilig opgroeien van ieder kind in het werkgebied van de GGD. Daarom geeft de GGD extra aandacht aan kwetsbare kinderen en hun omgeving. Door deze preventieve ondersteuning wordt er minimaal beslag gelegd op specialistische (jeugd)zorg.Speerpunt is Doorontwikkeling jeugdgezondheidszorg.
De gezondheid van een kind rondom de geboorte blijkt een belangrijke voorspeller te zijn van problemen, zowel
fysiek als mentaal, op latere leeftijd. Van de pasgeboren kinderen heeft zo’n 14% geen goede start. In Noord- Holland-Noord gaat het dus ieder jaar over ruim 1.000 pasgeborenen. Dat kan verschillende fysieke oorzaken hebben, maar kan ook te maken hebben met minder gunstige sociale omstandigheden en/of een gebrek aan beschermende factoren. Ook na de eerste 1000 dagen lopen kinderen in kwetsbare situaties een groter risico op het ontwikkelen van gezondheidsachterstanden. Op volwassen leeftijd leidt dit tot een verschil van zes jaar in levensverwachting tussen inwoners met een hoge ten opzichte van die met een lage sociaaleconomische status (SES). Het verschil in het aantal jaren goed ervaren gezondheid bedraagt zelfs bijna 15 jaar.
In de kadernota is dit speerpunt vertaald naar zorg op maat, opereren in netwerkverbanden en sterkere positionering als adviespartner. In de voorliggende begroting is deze vertaling verder uitgewerkt naar onderstaande punten.
Vanuit Gezond Opgroeien zet de GGD in 2023 haar activiteiten gericht op het verkleinen van gezondheidsachterstanden voort en gaat deze versterken door in te zetten op de volgende punten:
1. Persoonsgerichte zorg.
2. Zorg vanuit de context van de sociale en fysieke omgeving.
3. Samenhang tussen collectieve en individuele preventie vergroten.
4. Samenwerkend vakmanschap versterken.Gezond ouder worden
Bij deze lijn ligt de focus op ouderen en ouder wordende inwoners, waarbij de inzet van de GGD erop is gericht dat zij:* een gezonde leefstijl en een gezond gewicht hebben;
* het vermogen hebben om zich met veerkracht aan te passen en
eigen regie te voeren bij de lichamelijke, emotionele en sociale
uitdagingen van het leven;
* in goede psychosociale gezondheid/welbevinden zijn;
* wonen in een veilige en gezonde leefomgeving die uitnodigt tot
gezond gedrag.Dit alles door samenwerking van alle betrokken partijen in de regio en met actieve participatie van ouderen zelf
Aandachtspunten:
- Ondersteuning van gemeenten bij het toekomstbestendig maken van seniorenbeleid;
- Stimuleren van ouderen tot een actieve leefstijl;
- Versterking van de eigen regie van ouderen rondom hun mogelijke kwetsbaarheid.
Meedoen naar vermogen
Bij de focuslijn meedoen naar vermogen ligt de focus op (jong)volwassen inwoners. De inzet van de GGD is erop gericht dat (jong)volwassenen lichamelijk en geestelijk gezond zijn, een gezonde leefstijl hebben, meedoen in de samenleving en langer zelfstandig blijven wonen. Daarnaast ondersteunt de GGD kwetsbare inwoners om maatschappelijke uitval als gevolg van problemen op meerdere leefgebieden te voorkomen. Met als uiteindelijke doel dat kwetsbare inwoners hulp ontvangen en zo gezond en zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.Aandachtspunten:
- Realiseren van een sluitende aanpak voor zorgmijders en personen met onbegrepen gedrag die tussen wal en
schip dreigen te raken.
- Versterken van samenwerking met ketenpartners en van gezamenlijke vroegsignalering gericht op kwetsbare
inwoners die problemen ervaren op één of meer leefgebieden.
- Borging van de uitvoering van de taken van de gemeenten in het kader van de Wet verplichte GGZ (Wvggz) en met
ketenpartners werken aan de doelen van de wet.
- Ondersteunen bij projecten en bijdragen aan integrale samenwerking gericht om mentale gezondheid, waaronder:
Supranet community, mentaal welzijn van jongvolwassenen en van andere kwetsbare groepen binnen dit thema.
Gezonde leefomgeving
Een gezonde leefomgeving nodigt uit tot gezond gedrag en kent zo min mogelijk risico’s voor de gezondheid.
De leefomgeving hangt samen met nieuwe uitdagingen en kansen voor de toekomst, zoals: klimaatverandering, vergrijzing, individualisering, slimme technologie en nieuwe vormen van mobiliteit. Binnen deze focuslijn is ook aandacht voor de preventie en bestrijding van infectieziekten.Speerpunt 2023: Proactief inzetten op preventie en bestrijding van
( nieuwe) infectieziekten. Versterken infectieziektepreventie in het kader van antibiotica-resistentie (ABR) gericht op onder andere de VVT-sector, thuiszorg en onderwijs. Onder andere door het meer en beter gebruik maken van data.Nazorg COVID-19-pandemie
Ook in 2023 zal corona deel uitmaken van het leven. Wat de rol van de GGD in de bestrijding van corona op dat moment zal zijn, is nu echter nog niet te zeggen. Voor 2022 zijn coronagelden beschikbaar gesteld, voor 2023 nog niet. Landelijk wordt gewerkt aan een lange termijnvisie ten aanzien van pandemische paraatheid en de rol die de GGD’en daarin hebben. Gezien de wettelijke taak van de GGD’en in het bestrijden van infectieziekten, ligt het voor de hand dat de GGD’en ook met betrekking tot corona een regierol houden. Wat GGD’en blijven doen ten aanzien van vaccineren, testen en bron-en contactonderzoek in het kader van corona, is echter nog niet bekend. Dat maakt het voorbereiden hierop lastig.
Kengetallen
Financiële kengetallen:
Netto schuldquote 3,3 %
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle versterkte leningen 3,3%
Solvabiliteitsratio 3,5%
Structurele exploitatieruimte -1,0%Voor andere kengetallen willen wij u verwijzen naar de gezondheidsatlas die u kunt vinden op de website van de GGD.
Doelrealisatie
De GGD draagt bij aan de doelstellingen binnen het sociaal domein (met name de resultaten 1.1 , 1.4 en 1.7,)
Taken hierbij zijn:- Kennis hebben en informatie geven over de gezondheid van de inwoners,
- het organiseren van collectieve preventie (preventie gericht op alle burgers),
- uitvoering van infectieziektebestrijding en
- uitvoering van de taken op het terrein van jeugdgezondheid.
Een belangrijk deel van de taken van de GGD concentreert zich in het ‘voorveld’ (preventie, signaleren, monitoren), maar de GGD voert ook vangnettaken voor de gemeenten uit.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet milieubeheer in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Dijk en Waard, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland.
Structuur
Algemeen bestuur (17 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling OD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast:
[(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100)
Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de OD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Sinds 1 januari 2020 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld:
- Regio Kop van Noord-Holland 21 stemmen
- Regio West-Friesland 22 stemmen
- Regio Alkmaar 27 stemmen
- Provincie Noord-Holland 30 stemmenVoor wat betreft het Dagelijks bestuur geldt dat deze gezamenlijk 49 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen bestuur. Vertegenwoordiging in het AB vindt plaats door wethouder H.J.J. Heddes.
Binnen het totaal van de 21 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 5.
Raadsrapporteurs
Mw. Glashouwer, Mw. Wijnker en Mw. Van Wijk.
Financieel belang In de vergadering van het Algemeen bestuur (AB) van 9 maart 2022 is met het vaststellen van de kadernota besloten tot een indexatiepercentage van 2,3% voor 2023 (ten opzichte van 2022) voor zowel Milieu- als VTH-plustaken.
Bijdrage
2023Prognose
resultaatEigen
vermogen
(01-01-
2023)Eigen
vermogen (31-12-2023)Vreemd
vermogen (01-01-2023)Vreemd
vermogen (31-12-2023)806
0
1.055
1.055
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
Het weerstandsvermogen geeft aan in welke mate de OD NHN in staat is bedrijfsmatige tegenvallers met financiële consequenties op te vangen. Aangezien alle structurele kosten, voor zover te voorzien, zijn opgenomen in de begroting, is het weerstandsvermogen vooral bedoeld voor het opvangen van risico’s. De weerstandscapaciteit bestaat uit een incidenteel en een structureel deel. De incidentele weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen en mogelijkheden om niet-begrote lasten, die onverwachts en substantieel zijn, te dekken, zonder dat dit invloed heeft op de bedrijfsvoering. De structurele weerstandscapaciteit bestaat uit de middelen die blijvend kunnen worden ingezet om tegenvallers in de lopende exploitatie op te vangen, zonder dat dit ten koste gaat van de bestaande taken.
Uit de begroting blijkt dat de benodigde weerstandscapaciteit voor 2023 uitkomt op € 505.000. De stand van de Algemene Reserve per 1 januari 2023 zal volgens de begroting 2023 € 339.481 bedragen zonder toevoeging van de nog te nemen besluiten met betrekking tot het rekeningresultaat 2021 (door het Algemeen bestuur). Op basis hiervan komt het risico voor onze gemeente uit op € 6.170,-.
Zienswijze
De zienswijze voor de begroting 2023 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 2 juni 2022 behandeld. In de raadsvergadering van 21 juni 2022 heeft u besloten om voor de begroting 2023 de volgende zienswijze in te dienen:
De raad leest op pagina’s 7 en 8 dat er wordt gesproken over ‘circulair’ en ontvangt graag een toelichting waarom de OD NHN deze taak op zich heeft genomen? Betreft dit een basistaak van de ODNHN?
Vooralsnog gaat de raad er vanuit dat de OD NHN de gevraagde extra Wob middelen uit de in de begroting 2023 beschikbare budgetten financiert. Mocht de OD NHN van mening zijn dat dit onverhoopt niet haalbaar is en er binnen de begroting geen alternatieve middelen beschikbaar zijn, dan dient dit in de bestuurlijke rapportage(s) van de OD NHN aan de deelnemende gemeenten gemotiveerd te worden voorgelegd en niet zonder meer ten laste te worden gebracht van het rekeningresultaat van het betreffende boekjaar.Reactie OD NHN
Circulair is (nog) geen basistaak. De OD NHN voert deze portefeuille uit op verzoek van een desbetreffende deelnemer. Met name de regio Westfriesland is actief op dit dossier.
Vanaf de eerste bestuursrapportage 2022 wordt aandacht besteed aan de Wet openbaarheid van bestuur en de vanaf 1 mei geldende Wet open overheid.Beleids- voornemens
Waar de afgelopen jaren in het teken stonden van het inrichten van de organisatie op de komst van de Omgevingswet, staat 2023 in het teken van het verrichten van die werkzaamheden onder de Omgevingswet. De OD NHN stelt dan ook tot doel dat vergunningaanvragen en meldingen binnen de nieuwe termijnen worden afgehandeld. Veel zal daarbij afhangen van de juistheid en volledigheid aan de voorkant van het proces. Het is daarom van groot belang dat de OD NHN vooraf door initiatiefnemers en partners voldoende bij het proces betrokken is. Dit beschouwt de OD NHN nadrukkelijk als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van opdrachtgevers, de initiatiefnemers en de OD NHN. Alleen dan wordt op alle gevraagde procedures tijdig beschikt en wordt op adviesvragen juist en volledig geadviseerd.
Kengetallen
Solvabiliteitsratio 17,44
Netto Schuldquote - 3,06
Structurele exploitatieruimte 0Duiding kengetallen
Solvabiliteit:
Hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een hoog ratio betekent dat de organisatie relatief veel eigen vermogen heeft en goed in staat is om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Met een percentage tussen de 20% en 50% valt de OD NHN in de neutrale categorie. In deze begroting is rekening gehouden met een algemene reserve van maximaal 2,5% van de exploitatielasten. Deze reservepositie is relatief laag t.o.v. de financiële verplichtingen. De neutrale categorie wordt gehaald door de tijdelijke bestemmingsreserves.Netto schuldquote:
Hoe lager het percentage, hoe beter. Met een netto schuldquote <90% valt de OD NHN dan ook in de minst risicovolle categorie. Door de reservepositie van onder andere het masterplan ICT is dit kengetal zelfs negatief. In de berekening is geen rekening gehouden met de onttrekkingen uit deze reserve. De stortingen en onttrekkingen van deze reserve worden per jaar bij het rekeningresultaat bepaald.Structurele exploitatieruimte: hoe hoger dit percentage, hoe beter. Een percentage van 0% valt in de categorie neutraal. De OD heeft voldoende structurele baten om de structurele lasten te dekken.
Doelrealisatie
Door adequate, professionele en transparante uitvoering van vergunningprocedures draagt de OD NHN bij aan het schoon, veilig, gezond en duurzaam wonen, werken en recreëren in de fysieke leefomgeving van de regio Noord-Holland Noord. Daarnaast draagt de OD NHN actief bij aan het oplossen van de grote maatschappelijke vraagstukken van deze tijd rond de fysieke leefomgeving.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Openbaar belang (doel)
Regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis, door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie historische bronnen en materiaal. Door deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar te maken voor een breed publiek.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Hollands Kroon, Schagen, Bergen, Den Helder, Dijk en Waard, Heerhugowaard, Alkmaar, Castricum, Heiloo en Texel.
Structuur
Algemeen bestuur, een dagelijks bestuur, een voorzitter.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
In artikel 9 van de regeling is opgenomen dat Ieder lid van het algemeen bestuur een aantal stemmen heeft afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, welke het vertegenwoordigt. Hierbij geldt de volgende sleutel: één stem voor gemeenten tot 10.000, twee stemmen voor gemeenten tot 20.000, drie stemmen voor gemeenten tot 30.000 inwoners enzovoort. De gemeente Schagen komt hiermee op 5 stemmen. Vertegenwoordiging in het AB door burgemeester M.J.P van Kampen.
Raadsrapporteurs
B. Glashouwer en M. Struijf
Financieel belang
De bijdrage komt voor de gemeente Schagen uit op € 4,76 per inwoner.
Bijdrage 2023
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2023)
Eigen vermogen (31-12-2023)
Vreemd vermogen (01-01-2023)
Vreemd vermogen (31-12-2023)
223
0
343
343
0
0
Bedragen x € 1.000
Risico's
Voor 2023 wordt ingeschat dat een weerstandsvermogen van € 45.000 noodzakelijk is. Hier tegenover staat een Algemene reserve per eind 2021 van € 64.949, een resultaat over 2020 van € 102.366 positief en bestemmingsreserves voor een bedrag van € 221.846 zodat de vermogenspositie van het Regionaal Archief ruim voldoende te noemen is. De conclusie is dat het Regionaal Archief beschikt over voldoende weerstandsvermogen om de huidige risico’s voor 2023 te kunnen dekken.
Zienswijze
De raad heeft voor de begroting 2023 de volgende zienswijzen kenbaar gemaakt.
De raad heeft voor de begroting 2023 een positieve zienswijze ingediend.
Beleids- voornemens
Conform het vigerende beleidsplan zullen in 2023, naast het voortzetten van de reguliere taken, twee thema’s extra aandacht krijgen: het duurzaam bewaren van de digitale overheidsinformatie in het E-depot en het vergroten van de digitale dienstverlening aan burger en aangesloten overheden. Het project E-depot verloopt volgens planning en het streven is om binnen enkele jaren alle bij de GR aangesloten, overheden hierop aan te sluiten. Voor de digitale dienstverlening zullen bestaande producten (zoals ‘digitaliseren op verzoek’, het geschiedenislokaal en het E-loket bouwdossiers’) verder ontwikkeld worden.
Andere punten die in deze begroting terug te vinden zijn, zijn onder meer het uitvoeren van de overige wettelijke taken: advies- en inspectietaak, beschikbaarstelling en beheer, zoals verwoord in de Archiefwet 1995. Ook het digitaliseringsbeleid, waarmee meer bronnen gedigitaliseerd worden en via het internet beschikbaar worden gesteld aan de burger zal aandacht blijven krijgen. Evenals het onder de aandacht brengen van de regionale geschiedenis aan het brede publiek via social media, educatie, andere activiteiten en publicaties.
Kengetallen
- Solvabiliteitsratio 25,6
- Netto Schuldquote -7,9
- ·Structurele exploitatieruimte 0,4
Duiding kengetallen
Solvabiliteit:
Algemeen wordt een ratio van 1 of hoger gekwantificeerd als voldoende.Netto schuldquote:
Onder netto schuld wordt verstaan de langlopende en kortlopende schulden minus de langlopende en kortlopende vorderingen en uitzettingen. Bij het Regionaal Archief is geen sprake van een netto-schuld, vandaar de negatieve stand van de schuldquote.Structurele exploitatieruimte:
Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is. Hoe hoger hoe beter. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken.Doelrealisatie
Deze gemeenschappelijke regeling faciliteert en draagt actief bij aan de instandhouding van: culturele activiteiten, erfgoed en evenementen.
Webadres
- Gemeenschappelijke regelingen Archeologie West-Friesland
Openbaar belang (doel)
De regeling draagt bij aan de slagvaardigheid van de gemeente met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordeningsprocessen. Tevens versterkt het de cultuurhistorische identiteit.
Vestigingsplaats
Hoorn
Deelnemers
Drechterland, Enkhuizen, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Stede Broec, Texel en Schagen.
Structuur
Het betreft een gemeenschappelijke regeling op grond van artikel 8 lid 3 Wet gemeenschappelijke regeling waarbij de gemeente Hoorn als centrumgemeente fungeert.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is sprake van een lichte vorm van samenwerking, waar delegeren en mandateren niet aan de orde zijn.
Raadsrapporteurs
n.v.t.
Financieel belang
Bijdrage 2023
Prognose resultaat
Eigen vermogen (01-01-2023)
Eigen vermogen (31-12-2023)
Vreemd vermogen (01-01-2023)
Vreemd vermogen (31-12-2023)
30
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n,v,t,
n.v.t.
Bedragen x € 1.000
Risico's
De financiële verplichting geldt voor in ieder geval twee kalenderjaren en ook de opzegtermijn is twee kalenderjaren vanwege de maximale aanleveringstermijn voor rapporten over archeologisch onderzoek.
Zienswijze
Gelet op de lichte vorm van deze gemeenschappelijke regeling is het geven van zienswijzen op de begroting niet van toepassing.
Beleids- voornemens
Bij nieuwe bestemmingsplannen worden de archeologische, maar ook de cultuurhistorische waarden meegenomen door Archeologie West-Friesland. Hierdoor ontstaat een beter advies en kan voorkomen worden dat archeologische waarden worden aangetast of verloren gaan.
Kengetallen
n.v.t.
Doelrealisatie
We willen onze inwoners op een efficiënte manier helpen waarmee we willen voorkomen dat ‘onnodig’ onderzoek wordt uitgevoerd.
Webadres
www.archeologiewestfriesland.nl/
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar belang (doel)
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Volgens de statuten is de BNG "bankier ten dienste van overheden", zoals gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, politieregio's en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg. Door middel van zo goedkoop mogelijke financiële dienstverlening biedt de bank toegevoegde waarde aan haar aandeelhouders en de Nederlandse publieke sector.
Vestigingsplaats
Den Haag
Deelnemers
De Staat (50%), gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, Raad van Bestuur, Directie en staf, aandeelhouders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Totaal aantal aandelen 55.690.720. De gemeente Schagen heeft 55.497 aandelen (0,1%).
Financieel belang
Ieder jaar wordt door de bank een dividend uitgekeerd dat gefixeerd is op 50% van de nettowinst. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) moeten dividendopbrengsten verantwoord worden in de jaren dat ze ontvangen worden. Voor 2023 ramen we een opbrengst van € 56 duizend.
Bijdrage 2023
56
Bedrag x € 1.000
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan doelstelling 7.5 overig van het programma 7 Financiën.
Webadres
- Overige verbonden partijen Alliander
Openbaar belang (doel)
Alliander is een energienetwerk. Dagelijks ondersteunt het ruim 3 miljoen klanten met toegang tot energie. Het zorgt voor een betaalbare, betrouwbare en bereikbare energievoorziening in en groot deel van Nederland. Als netwerkbedrijf is Alliander verantwoordelijk voor de regionale distributie van energie, zoals elektriciteit, (bio)gas en warmte. Alliander wil haar positieve invloed, zoals het welzijn van de klanten, vergroten dankzij een betrouwbare, betaalbare en voor iedereen onder gelijke condities toegankelijke energievoorziening. Daarnaast wil Alliander haar negatieve invloed, zoals de uitstoot van broeikasgassen, minimaliseren.
Vestigingsplaats
Arnhem
Deelnemers
4 provincies en 74 gemeenten.
Structuur
NV, Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen, Algemene vergadering van Aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De grootste aandeelhouders zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%) en Noord-Holland (9,16%) en de gemeente Amsterdam (9,16%). De overige aandeelhouders hebben minder dan 3% aandelen. De gemeente Schagen bezit 334.35 aandelen (0,244%)
Financieel belang
De gemeente ontvangt jaarlijks dividend van Alliander. Voor 2023 wordt het dividend begroot op € 229.000.
Risico's
Het risico bestaat uit een lagere c.q. hogere uitkering van dividend.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan het programma 7 Financiën.
Webadres
- Overige verbonden partijen NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC)
Openbaar belang (doel)
De HVC verwerkt de door de deelnemende gemeenten en waterschappen aangeleverde afvalstoffen. Het doel van de huisvuilcentrale is om bij te dragen aan een duurzame samenleving en gemeenten en waterschappen te kunnen ondersteunen bij het behalen van hun milieu- en klimaatdoelstellingen.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
48 gemeenten en 8 waterschappen
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur en stakeholders (aandeelhouders).
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen is aandeelhouder in de NV. Van 5.000 aandelen A heeft Schagen 72 aandelen in zijn bezit. Dit betekent een bestuurlijk belang van 1,4%.
Financieel belang
Er is geen informatie beschikbaar voor het jaar 2022. De laatste bekende gegevens komen uit het jaarverslag 2021. Uit dit verslag blijkt het eigen vermogen per 31-12-2021 € 168 miljoen te bedragen.
Bijdrage 2023
5.715
Bedrag x € 1.000
Risico's
Een aanwezig financieel risico zit in het feit dat HVC is opgericht zonder eigen vermogen. Bij de oprichting van de HVC hebben de aandeelhouders ervoor gekozen om met elkaar garant te staan voor de investeringen die de HVC doet. Juist deze constructie stelt de HVC in staat om tegen gunstige voorwaarden leningen te kunnen afsluiten, waarmee investeringen worden gedaan waarvan de meerwaarde (energie of geld) terugvloeit naar diezelfde aandeelhouders. Het financieel meerjarenperspectief van HVC geeft de aandeelhouders het vertrouwen dat de hoofdelijke garantstelling binnen afzienbare termijn (uiterlijk 2024) tot het verleden kan behoren.
De aandeelhouders vinden dat HVC de ruimte moet krijgen om de reserves te laten groeien, zodat HVC in een veranderende markt minder kwetsbaar is. Door efficiënt te werken en succesvol nieuwe initiatieven te realiseren, creëert HVC financiële ruimte voor het opbouwen van die reserves. Waardoor zij aan de ene kant beter bestand zijn tegen tegenvallers en aan de andere kant ook meer armslag creëren om nieuwe innovatieve oplossingen te kunnen realiseren om de positionering bij haar aandeelhouders en in de markt te verstevigen.Doelrealisatie
HVC ziet een toekomst waarin ze klimaatverandering tegengaat door energie schoon op te wekken en grondstoffen te hergebruiken. Gezamenlijk, zodat onze inwoners daar nu en in de toekomst de vruchten van plukken. Als toonaangevend nutsbedrijf wil HVC haar gemeenten, waterschappen en inwoners koploper maken en houden als het gaat om het verduurzamen van de energiehuishouding en het hergebruiken van
grondstoffen.
Gemeente Schagen heeft een dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor een periode van 15 jaar (2017-2032).In 2026 draagt HVC maximaal bij aan de reductie van broeikasgasemissies door impactvolle, afrekenbare en zichtbare groei van activiteiten in de energietransitie en de circulaire economie, door meer CO2 af te vangen en te hergebruiken en door eigen energieverbruik te verminderen.
Webadres
- Overige verbonden partijen Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord
Openbaar belang (doel)
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is opgericht om het innovatieve vermogen en de ruimtelijke en economische omstandigheden van regio Noord-Holland Noord optimaal te benutten. Samen met de aandeelhouders en partners worden de kansen in de regio opgepakt. ONHN creëert samen met overheid, bedrijfsleven en onderwijs de gezonde voedingsbodem voor een succesvolle regio, nu en in de toekomst. Het gaat daarbij om de concurrentiekracht van de regio duurzaam te versterken. Hierdoor ontstaat groei van werkgelegenheid. Het gevolg hierin is onder andere een vitaler platteland, bloeiende kernen en steden en daardoor meer regionale welvaart. Dit doen we door de maatschappelijke vraagstukken zoals op het gebied van voeding, vrije tijd en energie, te vertalen in economische kansen. Dit betekent goed oog hebben en houden voor markt-, technologische en maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan voor onze regionale speerpuntclusters agri & food, energie & water (maritiem) en toerisme & recreatie en de mogelijke cross-overs tussen deze speerpuntclusters.
Vestigingsplaats
Alkmaar
Deelnemers
Het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is een uitvoeringsorganisatie van 16 gemeenten in Noord-Holland Noord en Provincie Noord-Holland.
Structuur
NV, Raad van Commissarissen, directeur, aandeelhouders en stakeholders.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
# Aandelen % Aandelen
de Provincie 26.460 49%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
West-Friesland, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Alkmaar, gezamenlijk 9.180 17%
de Aandeelhouders gevestigd in Regio
Kop van Noord-Holland, gezamenlijk 9.180 17%Binnen de regio Kop van Noord-Holland is de verdeling 3:3:3:1
(Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) gehanteerd waarbij het totaal aantal aandelen voor Schagen 2.754 bedraagt.Financieel belang
Er is een Aandeelhoudersovereenkomst en Dienstverleningsovereenkomst voor periode 2018-2025. Jaarlijkse financiële bijdrage, voor de gemeente Schagen wordt de bijdrage geraamd op € 112 duizend exclusief BTW.
Bijdrage 2023
112
Bedrag x € 1.000
Risico's
Zoals afgesproken in de Aandeelhoudersovereenkomst en de Dienstverleningsovereenkomst tussen partijen heeft in 2021 een tussentijdse evaluatie van de samenwerking plaatsgevonden. Op basis van de resultaten van de evaluatie is geconcludeerd dat de activiteiten van het Ontwikkelingsbedrijf op niveau worden uitgevoerd. De evaluatie heeft geleid tot een aanpassing van de bestuurlijke structuur op NHN schaal. Een regionale Investeringsagenda wordt opgesteld. Dit kan financiële consequenties met zich meebrengen. NB. De Vastgoed- en participatieactiviteiten zijn de afgelopen jaren op een verantwoorde wijze afgebouwd. Verantwoord wil zeggen dat de continuïteit van de N.V. niet in het geding is
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert onze gemeente een bijdrage aan Programma 5 "Economische zaken".
Webadres
- Overige verbonden partijen Surplus
Openbaar belang (doel)
Het doel van de stichting is te komen tot bestuurlijke schaalvergroting op het gebied van bestuur, management en ondersteuning en het geven van meerwaarde voor de scholen c.q. het onderwijsveld.
Vestigingsplaats
Schagen
Deelnemers
De gemeente Schagen en Hollands Kroon.
Structuur
Surplus is een stichting.
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
Er is geen sprake van directe bestuurlijke participatie. De gemeenteraad besluit wel tot de benoeming van de leden van de raad van toezicht die namens de gemeente het toezicht uitvoeren. De voordracht van de leden verzorgt Surplus. De overheid moet van rechtswege een meerderheidsbelang in de raad van toezicht hebben. De gemeente houdt extern toezicht.
Financieel belang
Er is geen sprake van financiële participatie.
Risico's
In geval van een faillissement bestaat de wettelijk vastgelegde plicht om te zorgen voor voldoende openbaar onderwijs en dus de kosten die daar uit voort kunnen vloeien. Het aantal leerlingen neemt af en daarmee de Rijksfinanciering. Om exploitatieproblemen en eventuele druk op de kwaliteit van het onderwijs in de toekomst te voorkomen, onderzoekt Surplus samenwerkingsmogelijkheden en vormen.
Doelrealisatie
Surplus levert samen met andere schoolbesturen primair onderwijs een bijdrage aan het realiseren van doelstelling 1.1 van het programma Sociaal domein. Met dien verstande, dat zij het openbare onderwijs voor de gemeente verzorgen.
Webadres
- Overige verbonden partijen Mobipunt
Mobipunt
Openbaar belang (doel)
De aandeelhouders streven ernaar samen met de Vennootschap tenminste 40 Mobipunten, 40 deelauto’s en 60 deelfietsen in de deelnemende gemeenten te realiseren gedurende de Pilotfase.
Vestigingsplaats
Anna Paulowna
Deelnemers
Gemeente Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Structuur
B.V. , directie (1 lid), Algemene vergadering van aandeelhouders
Bestuurlijk belang (zeggenschap)
De gemeente Schagen bezit 100 (33,33%) aandelen op een totaal van 300 aandelen.
Financieel belang
Financiële participatie. Nominale waarde per aandeel € 1,00, plus een agio van € 259.900,00.
Bijdrage 2023
16
Bedrag x € 1.000
Risico's
Financiële bijdrage indien beheer en exploitatie van de Mobipunten c.a. niet rendabel blijkt.
Doelrealisatie
Deze verbonden partij levert een bijdrage aan de bereikbaarheid binnen onze gemeente onder programma 3 "Beheer openbare buitenruimte".
Webadres
Geen