Wat willen we bereiken
We vinden bereikbaarheid een belangrijk thema. Fietsers moeten kunnen doorfietsen, terwijl auto’s genoeg parkeerruimte hebben zonder dat de mensen daarvoor hoeven te betalen. Kwetsbare doelgroepen willen we via een belbus-systeem meer zelfregie geven in bereikbaarheid.
Fietsers en wandelaars zijn onze belangrijkste weggebruikers. Deze weggebruikers willen we voorrang geven.
Voor grote regionale en bovenregionale infrastructuur lobbyen we, samen met de regio en Provincie, voor een veiligere inrichting en betere doorstroming. Zo willen we het grote aantal ongevallen op Rijksweg N9 tegengaan. Dit door te blijven pleiten voor budget bij het Rijk voor het uitvoeren van het verkeersveiligheidsonderzoek. Zwaar verkeer wordt zoveel mogelijk buiten de dorpen gehouden. Om de doorstroming te verbeteren, steunen we -met de regio- het verbeteren van de doorstroming op de Ring Alkmaar.
Wat willen we daar voor doen
- Wij gaan in gesprek met de Provincie als eigenaar, om een integrale oplossing te vinden voor onder andere het parkeren langs de Uitlandseweg en Zuidschinkeldijk. Dit om de veiligheid te verbeteren. Vervolgens gaan we de mogelijke financiële gevolgen in kaart brengen.
- We onderzoeken de mogelijkheden voor herinrichting om de Markt in stad Schagen autoluw te maken. Op basis van de uitkomst rekenen we de benodigde financiële middelen hiervoor door.
- We blijven bij de Provincie pleiten voor een vaste oeververbinding bij Burgervlotbrug.
- Bij herinrichtingen geven we extra aandacht aan de fiets. We houden tijdens planvorming ook rekening met de doorfietsroute Den Helder-Schagen-Alkmaar. Tevens voeren we hierover structureel overleg met de Provincie Noord Holland.
- We blijven het belang benadrukken bij de Provincie van behoud van buslijnen en spitstreinverkeer.
- Lobby voor verbeteren openbaar vervoer Energy & Health Campus (EHC) Petten.
- We gaan starten met de aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Trambaan.
- We gaan een rotonde aanbrengen op de Speketersweg.
- Openstaande acties, om af te wegen voor oppakken na 2023:
- Onderzoeken van de mogelijkheden voor een ommetje via een wandelpad tussen Westerduinweg en Belkmerweg.
- Beleid voor aanpak van extra veiligheidsmaatregelen op de routes van en naar de scholen.
- Binnen de bebouwde kom 30 km/h standaard maken. Bebording zien we als leidend.
- Verbeteren van het systeem voor doelgroepenvervoer, bijvoorbeeld via het belbus-systeem.
- Deelauto’s en -fietsen uitbreiden via Mobipunten.
- Uitbreiden van laadpunten en andere vormen van duurzaam laden.
- De LZV Diepsmeerweg aanleggen, mits de Provincie en bedrijven meefinancieren.
Doelstelling en resultaten
Doelstelling: Resultaten:
|
---|
Vastgesteld beleid
- Nota parkeernormen Schagen (2016).
- Integraal beleidsplan Openbaar Gebied (2016).
- Ambitieplan verkeer in Schagen (2017).
- Verkeersplan Schagen (2022).
Indicator
Aantal verkeersslachtoffers per 100.000 inwoners (Bron: VIA).